أخبار عاجلة

الرئيسية منوعات ظاهرة لخطف البنات في الشارع.. إذا واجهتيها اصرخي فورا

ظاهرة لخطف البنات في الشارع.. إذا واجهتيها اصرخي فورا

كتبه كتب في 29 ديسمبر 2023 - 1:35 ص

جريدة البديل السياسي 

انتشرت الفترة الأخيرة، أنباء عن وقوع حالات اختفاء للبنات في الشوارع، حيث تتعدد طرق الخطف والاحتيال، إما بالاستعطاف، أو بإلهاء الضحية بشيء غير متوقع، ويتبع الجناة بعض الخطوات للإيقاع بضحاياهم، والتي ترصدها «هير نيوز» للحفاظ على البنات من الخطف في الشوارع..

طرق الخطف في الشوارع

١-فى حالة اى ست تقولك يا بنتى كلميني عيب كدة أنا زى أُمك مترديش عليها وامشى فورا.

 

2-لا تأخذى ورق فيه روائح من أى حد بيوزع ورق لمحلات العطور، حتى لو قالك المحل جديد و ياريت تجربى معانا أى نوع بيرفيوم أوقات بيكون مخدر .

 

3- فى المواصلات واحدة جنبك بتقولك إلحقى يا بنتي فية حاجة على ملابسك وعادة بيكون “كريم”، صرخي وجمعي الناس لإن بيكون معاها واحدة وراها بتضع حاجة مخدرة علي ملابسك و إنتى بحُسن نية بتمسحيها بإيدك و بتشميها فبيُغمى عليكي وتقول للسواق دى تبعى و أغمى عليها وبعدين تاخدك.

 

4-إذا وجدتى طفل صغير يبكى  فى الشارع و بيقول أنا تايه لا تتدخلى وجمدى قلبك بيكون في جماعه تبع الطفل واقفين بعيد منتظرين مين اللى عليها الدور فى الخطف.

 

5-إذا وجدتى ست كبيرة سواء فى سن مامتك أو جدتك واقعة فى الشارع و بتصرخ وعايزة مساعدة لا تتدخلى واكيد فى شباب فى الشارع هم هيتصرفوا.

 

6- لا تقفى بجوار اى عربيات صغيرة “سوزوكى” أو “ميكروباص” أو توكتوك أو تاكسى أو مشروع.

 

 7-إذا وجدتى قلق او تجمع فى الشارع لا تقفي للمشاهدة استمرى فى طريقك .

8-يتم استخدام كاميرات مخدرة، بمعنى تطلب فتاة أو أكثر من البنت التى تنتظر لوحدها أن تصورهم بالكاميرا، والمفاجأة تكون فى أن الكاميرا مخدرة، وبعد أن يغمى عليك، ياخدوك بحجة أنك صاحبتهم وأغمى عليكى.

9- فى حالة مشاهدتك لسيدة عجوز كبيرة فى السن بالشارع لاتقوى على السير وحدها وتقف فى إحدى الشوارع الجانبية تطلب من أى فتاه موجوده بالشارع أن تساعدها وتوقفى لها  تاكسى  فهى لاتستطيع فعل ذلك بمفردها وعلى فكره فيه تاكسى واقف بعيد تبع الست العجوز اول مايشوفك واقفه يقرب ويقف لما تشاوريله، استمرى فى طرقك ولا تستجيبى لها .

10-تجنبى الأماكن الخالية من الناس والمزدحمة جدا والمواصلات التى لا يوجد بها سوى السائق وأحد الشباب.

 

 

تعليقات الزوار ( 0 )

أضف تعليقاً

1000 / 1000 (عدد الأحرف المتبقية) .